ebook zdarma

4. října 2013

Kynuté těsto na buchty a koláče

Včera jsem se rozhodla konečně zpracovat švestky a jablka, co tady ležely už pár dní. Trošku z donucení se do přípravy zapojila celá rodina, protože jednou rukou krájet jablka a loupat švestky je opravdu nemožné. Mladší syn se totiž špatně vyspal  vůbec ho nezajímalo, že mi kyne těsto a hrozí, že se ocitneme v pohádce Hrnečku vař :-) Takže já držela dítě a ostatní členové rodiny víceméně úspěšně krájeli a loupali.
Nakonec se dílo zdařilo a na večeři byly výborné koláče s drobenkou. Já používám takové pro mně univerzální těsto na všechny kynuté buchty. Používám stejné na koláče, české buchty s povidlama, na kynuté záviny i na včerejší koláč s drobenkou.

Suroviny:
500 ml mléka
1 žloutek
200 g oleje
200 g cukru
špetka soli
1 kg hladké mouky (může být i polohrubá)
1 kostka čerstvého droždí

Postup:
Tak jako všechna kynutá těsta, tak i tohle zadělávám v pekárně na program "těsto". Nechám vykynout a pak už jen naskládám ovoce nebo plním koláče a dozdobím drobenkou anebo dám náplň a umotám závin. V průběhu ještě namažu dle potřeby bílkem smíchaným s troškou vody. Peču na cca 180°C asi 20 minut.

Drobenka:
Smíchám máslo, hladkou mouku a moučkový cukr. Dělávám to od oka, ale přibližně 100g cukru, 1 máslo, 400g mouky a podle potřeby mouku přisypávám, dokud se neudělá drobenka.

Maková náplň:
Do rendlíku dáme 250g mletého máku, 100g cukru a 2 lžíce másla. Zalijeme 450ml mléka a přivedeme k varu. Vaříme a mícháme na mírném ohni do zhoustnutí a použijeme ji, až je vychladlá.



 jablkový koláč


švestkový koláč


jablkový a tvarohový závin


makový závin

4 komentáře:

  1. Tak se dívám na ten recept co máš na FB na ten makovec a ten je trošku jinny že? tam není vajíčko...a z tohodle množství toho uděláš kolik?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To už je celkem dávno, co jsem dělala ten makovec, co je na fb, takže je možné, že to bylo z jiného těsta. Tady tohle mám ale nejraději.

      Vymazat
    2. Jo a ještě kolik toho udělám. Z kila to jsou 4 záviny, většinou dělám poloviční dávku, což myslím i stačí, takže z půl kila mouky jsou to 2 záviny. Ale třeba ty koláče s drobenkou dělám z kila mouky 3 plechy.

      Vymazat
  2. Vypadá to moc dobře...

    OdpovědětVymazat