ebook zdarma

5. listopadu 2013

Domácí Salko a domácí karamelové Salko

Domácí salko - video



Docela nedávno jsem si říkala, že by nebylo špatné vědět, jak se vyrábí domácí Salko. Už ani nevím, při jaké příležitosti mně to napadlo, ale nic konkrétního jsem nehledala a spíš to vypustila z hlavy. Dneska jsem měla chvilku čas a tak jsem brouzdala po internetu a sháněla informace k úplně jinému domácímu výrobku a náhodou narazila právě na Salko. Byla jsem z toho tak nadšená, že jsem to musela jít hned vyzkoušet. Musím říct, že je to opravdu jednoduché a od kupovaného Salka k nerozeznání.
Takže Salko bylo na světě, jenže až teď mně napadlo, jak z něho udělám karamelové, když ho nemám v plechovce? Psala jsem pár svým kamarádkám, ale na nic jsme nepřišly. Jenže jak už to bývá, když člověk hledá složité řešení, mívá to naopak řešení úplně snadné. Koukněte na recept a pokud i vyzkoušíte, tak přeji dobrou chuť.


Suroviny: (na cca 150g Salka)
300 ml mléka
100 g cukru
20 g másla (příště zkusím bez)

Postup: 
Do hrnce nalijeme mléko, přidáme cukr a máslo. Přivedeme prudce k varu. Trošku ubereme plamen a za neustálého míchání vaříme až do zhoustnutí. Trvá to přibližně 20 minut, záleží na velikosti hrnce a na tom, jak husté chceme Salko mít.

Pokud chceme karamelové Salko, dáme do hrnce nejdříve máslo a cukr, společně necháme zkaramelizovat a až poté pomalu přiléváme mléko. Pak už postupujeme stejně jako u receptu výše.

Salko



karamelové Salko



Košíčky na muffiny

91 komentářů:

  1. Děkuji za recept, moc mě nadchl!

    OdpovědětVymazat
  2. To vypadá skvěle, určitě se bude hodit:)

    OdpovědětVymazat
  3. To nemá chybu, co pak budu dělat s těmi oblečky, co se mi zase srazí???? :-D

    OdpovědětVymazat
  4. muzu jse zeptat jake mleko a cukr

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já myslím, že to je jedno, já dělala z polotučného a cukr krystal.

      Vymazat
  5. Super recept! No a mě hned napadlo, že si z něj udělám irskej krém :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je senzační nápad, pokud se podělíte o recept, budu moc ráda :-)

      Vymazat
    2. http://www.recepty.cz/recept/prave-baileys-4272

      ...snad myslela tohle ;)

      Vymazat
    3. Aha, tak tohle znám i vaječný koňak, myslela jsem, že ten Irský krém je ještě něco jiného.

      Vymazat
  6. jaké mléko polotučné nebo plnotučné?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dělala jsme z polotučného, ale myslím, že ani plnotučné nebude ničemu vadit. Až budu mít přímo od kravičky, vyzkouším i z toho.

      Vymazat
  7. Ja by som sa akurat spytala, ci to skaramelizovane salko bude aj take huste ako ked sa vyberie z konzervy? lebo riedke sa tazko pouzije do kremu. a na fotkach je vidiet hlavne rozdiel vo farbe ze je karamelovej farby ale maju rovnaku konzistenciu. teda aspon to tak vyzera ked to tecie z lyzicky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fotky jsem dělala, ještě když to bylo teplé, po vychladnutí obě Salka ještě víc zhoustla. Ono taky záleží, jak dlouho budete mléko vyvařovat, čím delší dobu, tím to bude víc husté.

      Vymazat
    2. Může být i hustší než z konzervy! Včera jsem ho zkoušela a už se začínala vztekat, že to nehoustne... Po půl hodince to začalo :) jenže opravdu člověk musí počítat s tím, že vychladnutí zkoustne ještě víc... Já ho budu muset nějak rozředit :D

      Vymazat
    3. Stačí zase trošku zahřát.

      Vymazat
    4. ahoj,tay varim a varim skoro 3/4 hodiny a nehoustne ,potvora :-( ,ale po precteni komentare vyse ještě chvili vydrzim :-)

      Vymazat
    5. Tak jak jste dopadla? Hodně záleží, v jakém hrnci to děláte i na jeho velikosti. To se potom doba přípravy mění.

      Vymazat
    6. super, díky moc za recept

      Vymazat
  8. a jak dlouho to holky vydrzi? děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měla jsem ho v ledničce nejdéle týden a nic mu nebylo.

      Vymazat
  9. Zrovna teď to dělám...tak jsem zvědava...:-)

    OdpovědětVymazat
  10. Vyskúšala som spraviť - nedala som maslo, myslím, že ani netreba. Ale - mám to také krupkovité, akoby sa to mlieko varením zrazilo,nie je to celkom hladké. Môže to byť tým, že som to varila asi o 3 - 4 minútky dlhšie, lebo sa mi to zdalo riedke? Chuť to má ináč luxusne sladkú salkovú.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem taky zkoušela bez másla a opravdu tam rozdíl není poznat. S krupkami zkušenost nemám :( Ale nezdá se mi, že by to bylo délkou vaření.

      Vymazat
    2. tak ja to mam taky takové krupkovité :-( tak nevim co s tim, to se asi pouzit neda. ale zajima me, kde jsem udelala chybu?????????

      Vymazat
    3. Bohužel nevím, čím by to mohlo být, nikdy se mi krupky neudělaly. Nejsou to třeba krytalky cukru?

      Vymazat
  11. já zkoušela dnes to karamelové,ale ani po30ti minutách mi to nezhoustlo :-( ale chutově by bylo výborné

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co jste měla za hrnec? Je potřeba, aby mléko neustále vařilo. Já poprvé zkoušela v mlékovaru a to jsem u toho stála hodinu a nic, pak jsem se naštvala, přelila do rendlíku a Salko jsem měla za pár minut.

      Vymazat
  12. tak salko už se vaří jsem zvědavá jak dopadne :-)

    OdpovědětVymazat
  13. woooow, tak akurat som domiesala...vyyyyborne salko akurat je ho malicko tak do pol salky ale chutovo fantazia...odporucam,super receptik

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je potřeba udělat trojitou dávku, aby toho bylo jako celá kupovaná plechovka. Ale to se potom i prodlouží čas přípravy, to jsem zatím nezkoušela. Pokud to někdo budete dělat, tak pak napište, jak dlouho to trvalo.

      Vymazat
    2. Zrovna dnes jsem dělal trojitou dávku z 900ml plnotučného mléka. Dělal jsem karamelové v hrnci o průměru 21cm. Celkově to zabralo cca hodinu. Předtím když jsem zkoušel dávku z receptu, použil jsem menší hrnec a zabralo to víc času. Možná i přes hodinu. Ale ta trojitá dávka je přesně akorát jako plechovka.

      Vymazat
  14. Dobrý den, dnes jsem to zkusila a je to super! Přiznám se, že jsem tomu moc nevěřila a zkusila to jen ze zvědavosti. Prvních 16 minut jsem stále pochybovala a pak to začalo pozvolna houstnout a bylo to! Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  15. Dobrý den, zkusila jsem udělat salko s třtinovým cukrem. Dlouho trvalo, než začalo houstnout, ale nakonec se podařilo. Chutná oříškově :)
    Děkuji za recept :)

    OdpovědětVymazat
  16. Tak jsem dnes taky vyzkousela. Byla to trosku bojovka, po 40minutach michani me bolela ruka, ale zmeny v konzistenci mlika nikde:-D Prendala jsem do kastrolu s vetsim prumerem a za 2 minuty uz z mlika bylo salko. Uf stastny konec, dekuji za recept!:-) Petra

    OdpovědětVymazat
  17. A když přidam kakao budu mit pikao :-)?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pikao nepoužívám, tak jsem nezkoušela, ale je možné, že to tak bude. Jestli vyzkoušíte, tak napište, jak to dopadlo, prosím :)

      Vymazat
    2. Tak jsem tam přidala to kakao v prášku hořké a po půl hodince mi to pořád nějak nehoustlo tak jsem přidala malinko pudinku čokoladového prášek a je z toho pikao mňamky :-)

      Vymazat
    3. A co zkusit přidat to kakao až ke konci, když už to houstne? Každopádně díky za tip a asi taky vyzkouším.

      Vymazat
  18. dnes jsem vyzkoušela,je zkutečně výborné

    OdpovědětVymazat
  19. Tak jsem dnes vyzkoušela,hodně se mi ho vyvařilo,asi jsem ho vařila dýl než jsem měla,zdálo se mi furt řídké,ale když mi vychladlo v lednici tak bylo zase moc husté :) takže zkusim vařit kratší dobu...ale jinak výborné...dalo by se udělat karamelové tak,že bych dala normální salko do sklenice a nechala povařit v lázni??Děkuji ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud ho máte moc husté, tak stačí zase trošku zahřát. S tou sklenicí nevím, když jsem přemýšlela, jak na karamelové Salko, když ho vlastně nebudu mít v plechovce, tak mně vaření ve sklenici taky napadlo, ale nevím, jak by to dopadlo, jestli by sklenice třeba nepraskla (i když zavařovací by snad neměla). Takže je podle mně snadnější udělat rovnou to karamelové Salko.

      Vymazat
  20. Tedy, Juli, máš tu recepty jeden lepší než druhý, než je všechny vyzkouším, to si dám!!!!!!!! :-D

    OdpovědětVymazat
  21. teď ho dělám a jsem moc zvědaváááá

    OdpovědětVymazat
  22. dOBRÝ DEN,RECEPT SE MI TAK MOC LÍBÍ A ZAMLOUVÁ,ŽE JSEM DOMÁCÍ SALKO DĚLALA HNED 3X A MUSÍM ŘÍCT,ŽE HO MÁM STÁLE ŘÍDKÉ,NEVÍM ČÍM TO JE,DĚLÁM TO PŘESNĚ TAK,JAK JE V POPISU,CHUT JE VÝBORNÁ,ALE HUSTOTA BOHUŽEL :-( CO S TÍM?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, pokud ho máte řídké, tak ho zkuste vařit déle než těch 20 minut. Hodně záleží na tom, jak široký máte hrnec nebo jestli děláte rovnou více dávek najednou. To pak trvá déle.

      Vymazat
  23. takže jsem to dala znovu na plotnu slila vše najednou a jak jsem se dočetla někde výše,mléko musí stále vařit,já ho vařila,pak stahla plamen,ale vlastně se to nevařilo.Dělala jsem tedy ty 3 dávky najednou a již je SALKO HUSTÉ!!!!!!děkuji velice

    OdpovědětVymazat
  24. tak jsem vyzkoušela udělat oboje a podařilo se

    OdpovědětVymazat
  25. také jsem neodolala a vyzkoušela..zadařilo se hned na poprvé,přidala jsem i to kakao a bylo to naprosto vynikající..to jsme zblajzly s dcerkama :-) a podruhé jsem ho udělala na bayleys a to se taky povedlo perfektně ;) moc děkuju za tip..už bych to z kupovaného nedělala ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji za komentář, těší mně, že vám chutná a že se daří :-)

      Vymazat
  26. Dobrý den už dlouho rozmíšlim že si ho udělam tak dnes byl ten čas tak jsem zvědavá, potom odpovím

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, tak jak Salko dopadlo? :)

      Vymazat
    2. Vůbec bylo řídké, dva krát jsem to vařila a pořád to bylo řídké tak nevím

      Vymazat
    3. Tak to mně mrzí, že se nedařilo. Zkuste dát do většího hrnce, nevím, z jak velké dávky jste dělala? Taky je důležité, aby mléko neustále vařilo (bublalo).

      Vymazat
  27. Kedy treba stiahnuť plameň? Ako dlho teda treba variť na najsilnejšom plameni?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si to v průběhu vaření upravuji, podle toho, jak mléko bublá, ono je důležité, aby se odpařovalo, takže raději víc míchejte s větším plamenem, ať to netrvá moc dlouho.

      Vymazat
  28. Ja jsem vzdy varila z krabicoveho mleka a vzdy se povedlo. Dnes karamelove, mleko z mlekomatu+maslo, ktere jsem driv nepouzivala a katastrofa. Nevim proc, ale bylo hrudkate-jako srazene mleko a bylo takove vodovate, ne tahle. A to jsem zrovna delala 5 davek na liker :-(

    OdpovědětVymazat
  29. Chtela jsem se zeptat zda jde udelat i z mouckoveho cukru. Dekuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že by to mělo jít, já teda dávám krupicový nebo krystal, ale zkuste.

      Vymazat
  30. předem děkuji za SUPER recept. Dělala jsem karamelové a fakt luxus. Dělala jsem to na teflonové pánvi, takže jsem nemusela ani míchat, udržovala jsem to na poloviční teplotě a sem tam promíchala asi jen 4x . Zatím chladne ale už teď má konzistenci jako teplé kupované. 1dávka se vařila 25 min ale asi záleží na nádobě,tím že sem měla nepřilnavý povrch mohla jsem mít vyšší teplotu.opravdu doporučuji. jo a ještě mléko jsem měla normálně polotučné.

    OdpovědětVymazat
  31. Děkuji za recept. Super, povedlo se, ale trvalo to dýl než dvacet minut. Nějak jsem nepochopila, že se to má stále vařit, tak jak jsem přidala plamen, šlo to hned. Super, takhle před vánoci se to bude hodit.

    OdpovědětVymazat
  32. Pokaždé mi salko zhrudkovatí a vypadá jako sražené, i když dělám vše podle postupu.

    OdpovědětVymazat
  33. Děkuji za recept. Budu péct medovník, tak se bude hodit. :)

    OdpovědětVymazat
  34. myslím, že s tým hustnutím to bude rovnaké ako keď varíte džem bez gelfixu, len šťavu a cukor, v hrnci so širokým dnom aby bola čo najväčšia plocha a nízka, rýchlejšie zhustne, ja mám výborný akoby želatinový džem a bez dodaných konzervantov, musím skúsiť uvariť a napíšem ako to dopadlo, budem robiť Rafaelo guľky, aj burizonové guľky tam ide salko..

    OdpovědětVymazat
  35. Idem to vyskusat, uz mam vsetko pripravene, len by som sa chcela opytat ako dlho sa to da skladovat v chladnicke?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lindo já to většinou dělám předtím, než to použiji, takže jsem déle než dva dny v ledničce neměla, třeba poradí někdo, kdo zkoušel mít delší dobu.

      Vymazat
  36. Můžu se zeptat jaké mléko jste použila?? Polotučné a nebo plnotučné? Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dělala jsem z polotučného, ale myslím si, že ani plnotučným nic nezkazíte ;)

      Vymazat
  37. Jen se chci zeptat, co s tím když mi to nezhoustne?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jak dlouho jste vařila? Většinou zhoustne až na konci a taky až vychladne, tak je to někdy až moc :)

      Vymazat
  38. zrovna jsem ho dodělala ted se chladí,chutově výborné ,tak jsem zvědavá jestli zhoustne

    OdpovědětVymazat
  39. Díky za recept, kvůli dceři jsou zkoušela z mléka bez laktózy a salko je výborné.

    OdpovědětVymazat
  40. Už vařím a mícháme hodinu a stále nehoustne:-(

    OdpovědětVymazat
  41. Zdravím....recept jsem teď vyzkoušela /karamelové salko/ a povedlo se.Mám fakt radost.Moc děkuji za receptík.Daniela,ČB

    OdpovědětVymazat
  42. Dělala jsem karamelovou verzi z dvojnásobného množství ingrediencí - z trvanlivého plnotučného mléka. Podařilo se mi to skvěle, vařila jsem v širokém hrnci a míchala asi 40 minut. Bylo z toho množství odpovídající jedné plechovce salka možná o ždibek víc.

    OdpovědětVymazat
  43. Dobrý večer, viem, že diskusia je hodne stará, ale predsa. Teraz som dovarila podľa jednoduchého receptu a podarilo sa, tak ho pridávam. 200 g cukru kryštál, 200 ml mlieka (ja som dala čerstvé polotučné, ale myslím, že je to jedno), 20 g masla. Varíme vo vyššom hrnci (hmota pení). Od začiatku varu varíme 10 minút. Hmota musí stále bublať, preto ten vyšší hrniec. Po uvarení máme 280 g salka.

    OdpovědětVymazat